Klachtenregeling Boelstra Advocatuur

Artikel 1 Begripsbepalingen

In deze kantoorklachtenregeling wordt verstaan onder:

  • Klacht: iedere schriftelijke uiting van ongenoegen van of namens de cliënt jegens de advocaat of de onder diens verantwoordelijkheid werkzame personeen over de totstandkoming en de uitvoering van een overeenkomst van opdracht, de kwaliteit van de dienstverlening of de hoogte van de declaratie, niet zijnde een klacht als bedoeld in paragraaf 4 van de Advocatenwet;
  • Klager: de cliënt of diens vertegenwoordiger die een klacht kenbaar maakt
  • Klachtenfunctionaris: de advocaat die is belast met de afhandeling van de klacht;

Artikel 2 Toepassingsgebruik

  1. Deze kantoorklachtenregeling is van toepassing op iedere overeenkomst van opdracht tussen de advocaat en de cliënt.
  2. De advocaat draagt zorg voor klachtafhandeling conform de kantoorklachtenregeling.

Artikel 3 Doelstellingen

Deze kantoorklachtenregeling heeft tot doel:

  1. Het vastleggen van een procedure om klachten van cliënten binnen een redelijke termijn op een constructieve wijze af te handelen.
  2. Het vastleggen van een procedure om de oorzaken van klachten van cliënten vast te stellen.
  3. Behoud en verbetering van bestaande relaties door middel van goede klachtenafhandeling.
  4. Verbetering van de kwaliteit van de dienstverlening met behulp van klachtbehandeling en klachtanalyse.

Artikel 4 Informatie bij aanvang dienstverlening

  1. Deze kantoorklachtenregeling is vermeld op de website van Boelstra Advocatuur.
  2. De advocaat heeft in de algemene voorwaarden opgenomen dat een klacht die na behandeling niet is opgelost kan worden voorgelegd aan de ter zake bevoegde rechtbank.
  3. Klachten die als bedoeld in artikel 1 van deze kantoorklachtenregeling die na behandeling niet zijn opgelost kunnen op verzoek worden voorgelegd aan de geschillencommissie Advocatuur.

Artikel 5 Interne klachtenprocedure

  1. Indien een cliënt het kantoor benadert met ene klacht, dan wordt de klacht doorgeleid naar mw. mr. J. Boelstra, die daarmee optreedt als klachtenfunctionaris.
  2. De klachtenfunctionaris onderzoekt de klacht en tracht samen met de cliënt tot een oplossing te komen.
  3. De klachtenfunctionaris handelt de klacht af binnen 4 weken na de ontvangst van de klacht of doet met opgave van redenen mededeling aan de klager over afwijking van deze termijn met vermelding van de termijn waarbinnen wel een oordeel over de klacht wordt gegeven.
  4. De klachtenfunctionaris stelt de klager op de hoogte van het oordeel over de gegrondheid van de klacht, al dan niet vergezeld van aanbevelingen.
  5. Indien de klacht hiermee naar tevredenheid is afgehandeld tekent de klager hiervoor.

Artikel 6 Geheimhouding en kosteloze klachtbehandeling

  1. De klachtenfunctionaris neemt geheimhouding in acht.
  2. De klager is geen vergoeding verschuldigd voor de kosten van de behandeling van de klacht.

Artikel 7 Verantwoordelijkheden

  1. De klachtenfunctionaris is verantwoordelijk voor het tijdig afhandelen van de klacht.
  2. De klachtenfunctionaris houdt de klager op de hoogte van de afhandeling van de klacht en houdt een klachtdossier bij.

Artikel 8 Klachtenregistratie

  1. De klachtenfunctionaris registreert de klacht met daarbij het klachtonderwerp.
  2. De klacht kan in meerdere onderwerpen worden ingedeeld.